Hoe werkt het inrichten van een restaurant, bar of kantine?

4-Horeca

H

ad u ook zo’n fantastisch plan om een horecabedrijf te beginnen? U had het in uw dromen al helemaal uitgewerkt. U zag uw familie en vrienden al bij de opening. U werd gecomplimenteerd met de prachtige zaak en het slimme concept. Nu echter, komt u achter de harde waarheid. Een horecagelegenheid inrichten is geen appeltje eitje. Sterker nog, alles lijkt ertoe te doen. Van zoutvaatje tot stoel en van lichtplan tot routing. Kortom, u ziet door de bomen het bos en het einddoel niet meer.

Route’du horeca

4-Horeca kent dankzij jaren ervaring de weg in het spreekwoordelijke bos, en stippelen enkele hoofdstukken uit in dit traject. Hoe werkt het inrichten van een horeca interieur en waar moet je op letten tijdens het opzetten en inrichten?

Een kant en klaar plan bestaat er natuurlijk niet. Het is en blijft tenslotte maatwerk. Wilt u direct (vrijblijvend) een persoonlijk adviesgesprek? Klik hier om contact op te nemen. Inspiratie opdoen over het inrichten van uw restaurant, kantine of bar? Lees snel verder..

Wat is de doelgroep, en wat zijn de trends in de horeca?

Het moeilijkste gedeelte van het inrichten van een horecagelegenheid is het vinden van de juiste doelgroep. Voor wie is uw zaak bedoeld? Wat wilt u uitstralen? En daarbij; moet uw zaak echt hagelnieuw en modern zijn?

‘Waarom zouden we een gebouw slopen om een nieuwe te bouwen, alleen omdat de onmiddellijke winst het aannemelijk maakt? Kantoren, kerken, fabrieken en zelfs gevangenissen kunnen worden omgezet in hotels waar mensen graag willen verblijven’. (Docters van Leeuwen)

Duurzaamheid móet wel een belangrijke trend zijn als we tenminste nog steeds geïnteresseerd zijn in het leven op onze planeet. Veel designers delen deze mening van Helge Docters van Leeuwen van HDVL Design Makers uit Hilversum. Naast duurzaam richten restaurants zich steeds meer op de beleving door in te spelen op de jonge generatie. Het “Instagram-waardig” (of welke sociale media ook) maken van hun restaurant zorgt voor het creëren van ambassadeurs. Ze komen meestal niet alleen voor een hapje eten, maar maken

Zintuigen prikkelen in de horeca

Horecagelegenheden vindt u overal. Bij sommigen vindt u het leuk en bij anderen was het leuk voor één keertje. Wat u wilt is dat mensen terugkomen met andere, nieuwe mensen. Ze komen terug omdat ze, naast het eten of drinken in bijvoorbeeld een restaurant of bar, weg zijn van de ambiance en de belevenis. Mensen reageren op emoties.

De zintuigen: zien, horen, ruiken, proeven en aanraken prikkelen deze emoties. Een ultra chic restaurant kan niet papieren placemats op tafel leggen. Het goedkope uiterlijk komt niet overeen met de andere emoties en zintuigen. Het zien komt niet overeen met het proeven, ruiken, horen en gevoel van het restaurant. Afzonderlijke objecten moeten voldoen aan het geheel. Bedenk daarom goed welk gevoel of emotie u boven wilt brengen bij uw doelgroep. et moeilijkste gedeelte van het inrichten van een horecagelegenheid is het vinden van de juiste doelgroep.

Een vloerplan en een lichtplan maken:

Niets is vervelender dan chaos in een horecagelegenheid. Dit is niet bevorderlijk voor het gevoel van de gasten, en niet voor de stresslevel van het personeel. Rood aanlopende personeelsleden zijn vaak geen goede uithangborden voor de zaak. Een vloerplan is daarom van belang. Een goede routing en een juist bestelsysteem (dit kan zowel online als offline zijn), zijn van groot belang in uw horecagelegenheid. Tip: vraag om hulp! Dit kunnen onze adviseurs zijn of een collega ondernemer uit de branche.

Daarnaast is het belangrijk om na te denken over een lichtplan. Het is vaak niet het eerste waar horeca-eigenaren aan denken, maar mensen worden nu eenmaal beïnvloed door licht. De sfeer die uw zaak uitstraalt in Tl-licht is geheel anders dan met kaarslicht. Zo zijn fastfood restaurants vaak helder verlicht omdat blijkt dat mensen dan minder lang blijven hangen. Alles moet hier snel gaan. In donkere of minder felverlichte horecagelegenheden, blijven de mensen langer hangen. Dit om de sfeer te bevorderen, en de belevenis fijner te maken.

Horeca meubilair & inrichting:

Eén van de keywords van het uitkiezen van horeca meubilair is samenhang. Het meubilair moet direct laten zien wat u als concept wilt uitstralen. Afhankelijk van uw concept en doelgroep, kunt u de keuze maken voor bepaald meubilair.

Een populaire trend is het gebruik van natuurlijke materialen. En naast materialen ook natuur in de puurste vorm. Denk hierbij aan veel planten, leer, hout en het gebruik van organische kleuren. Het is naast gezellig en duurzaam ook erg gezond! Daarnaast heeft het op gasten vaak een rustgevende werking. Ons advies is laat u vooral adviseren! Oriënteren via sites als Pinterest is daarbij zeker een aanraden! Het kost in beide gevallen niets en u krijgt wellicht invalshoeken te zien waar uzelf nog niet aan heeft gedacht.

Nog even terugkomend op de “social media-waardige barretjes” die tegenwoordig steeds vaker zichtbaar worden. Wat maakt het dan social media waardig en waar letten deze ondernemers op?

Designers letten bij opdrachten in dit segment vaak op het extreme. Felle kleuren, aparte materialen waarbij alles gericht is de ‘wauw-factor’. Waar restaurant in het verleden juist hun best deden om iets huiselijk te maken zoeken veel mensen nu juist een totaalbeleving wat ze thuis juist niet. En naast de eer is het de beste reclame die maar bestaat wanneer mensen “die gave tent”, uw restaurant, blijven delen omdat ze juist die speciale avond met vrienden hier hebben beleefd.

horeca interieur inrichten
horeca interieur inrichten

Akoestiek & La Musica

Nog twee punten die de belevenis van de klant kan beïnvloeden zijn; de akoestiek en de muziek. De akoestiek en muziek zijn afhankelijk van de doelgroep van uw horecagelegenheid. Stel dat uw doelgroep voornamelijk mensen op leeftijd zijn, zal het niet positief zijn als het erg rumoerig is. Harde vloeren, meubilair en plafonds zorgen voor een akoestiek die luid en storend is. Om dit te voorkomen kan u kiezen voor bijvoorbeeld gordijnen, stoffen meubilair, vloerbedekking of akoestische betegeling. Is de doelgroep jong en zijn ze niet vies van goede muziek is hier vanzelfsprekend weer een heel ander plan voor nodig.

Tip: Vraag hulp bij uw Horeca inrichting en uw restaurant concept

Gelukkig hoeft u niet alles zelf uit te zoeken en zijn er veel bedrijven met ervaring in deze branche. 4-Horeca is zo’n bedrijf, maar wij doen er nog een schepje bovenop. Naast het meedenken en ontwerpen van horecavoorzieningen zijn wij ook in staat om deze compleet te realiseren. Wij hebben zowel een afdeling gericht op horeca keuken inrichting (grootkeuken techniek) als ook horeca interieur inrichting. Bent u zover om eens een kop koffie te drinken? Wij laten u graag onze turn-key oplossingen zien voor restaurants, barretjes, clubs en (school)kantines. Onze experts hebben veel ervaring en staan met 2 benen in de praktijk.

Zien we u snel?