FAQ items aan het laden...

Horeca Apparatuur; kopen of leasen?

Horeca apparatuur; kopen of leasen.?

4-Horeca

Voor de Horeca branche

H

oreca apparatuur kopen of leasen? Een vraag die we vaak krijgen en niet met 1 antwoord afgedaan kan worden. Daarom hebben we besloten er een blog aan te wijden. Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen van het leasen of aanschaffen van grootkeuken apparatuur.

Het aanschaffen van horeca apparatuur of het inrichten van een grootkeuken doe je niet zomaar. Het vraagt een stukje onderzoek om te kijken welk product / welke producten het beste passen bij uw ambities en uw budget. Gelukkig is er genoeg productinformatie te vinden op het gebied van horeca keukens, maar kijken we naar het financiële plaatje dan komt er toch echt een stukje maatwerk bij kijken. Daarom een overzicht rondom het leasen/kopen van horeca apparatuur.

VOORDELEN VS. NADELEN

Aanbetaling horeca apparatuur:

Het grootste voordeel van leasen is dat er geen aanbetaling gedaan hoeft te worden. Dit wordt gedaan door de lease partij. Dit is prettig wanneer een grote investering niet mogelijk is. Mocht de investering te overzien zijn dan is het aan te raden om zelf de investering te maken. De koper heeft in dit geval namelijk niet te maken met administratiekosten en leasekosten. Ook is de koper direct eigenaar van het product.

Kosten blijven inzichtelijk

Een ander groot voordeel van het leasen van grootkeuken apparatuur is dat de kosten over de gehele leaseperiode inzichtelijk zijn. Op deze manier worden ook vaste lasten inzichtelijker. Dit biedt zekerheid en u heeft dus géén tussentijdse verrassingen, en geen hoge aanschafkosten die direct moeten worden terugverdiend.

Wist u trouwens dat leasekosten volledig aftrekbaar zijn? Slim om hiermee bijvoorbeeld uw winst te drukken om zo over een langere termijn de belastingaanslag te verlagen. Ook hoeft u de BTW bij operationeel leasen niet voor te financieren. Wel zo gemakkelijk.

Nieuwe apparatuur

Of de klant nu kiest voor een directe aanschaf of een lease-plan, in beide gevallen kiest de klant voor de nieuwste apparatuur. Deze zijn energiezuiniger en bevatten modernere technologie. Prettig voor zowel personeel als voor het milieu. Zo is het interessant om de kosten van 1 of 2 afwassers tegenover het gebruik/leasen van een machine te zetten. Daarnaast zit op veel nieuwe en energiezuinige apparatuur een EIA (energie inversterings aftrekking) regeling. Dit is interessant voor ondernemers die willen investeren in energiebesparende technieken en duurzame energie in hun bedrijf. De EIA levert daarnaast ook een fiscaal voordeel op. Niet alleen door besparing van de energiekosten, maar ook omdat ondernemingen minder inkomsten- of vennootschapsbelasting hoeven af te dragen.

De beroemde ‘kleine lettertjes’ bij leasen

Het lijkt soms te mooi om waar te zijn. We zien volop lease reclames voor auto’s waarin de nieuwste modellen, met de nieuwste technologie, worden aangeprezen. Scherpe prijzen en alles lijkt perfect. En dan vlak voor het einde wordt in een hoog tempo nog snel het ‘op basis van .. maanden en .. km’ verteld. Natuurlijk zitten er voorwaarden aan leasen, maar wij hebben heel bewust gekozen om geen kleine lettertjes te hanteren in ons lease-plan. We kiezen liever voor transparantie. Zo zitten er geen zeep/glans contracten bij. En geen onverwachte kosten aan het einde van de rit.

Welke kosten zitten er dan wel aan?

Welke kosten moet ik dan wel betalen zult u misschien denken. Daarom even een overzicht (voorbeeld: vaatwasser):

– Eenmalige administratiekosten (82,50,-)

– Leasebedrag per maand (hierbij is de keuze uit 24, 36, 48 of 60 maanden mogelijk)

– Plaatsingskosten

– Onderhoudskosten indien nodig (afhankelijk van welk lease-plan er afgenomen is). Deze zijn bewust niet in de vaste ‘lease lasten’ opgenomen om het maandbedrag scherp te houden.

– Aan het einde van de leaseperiode kunt u voor slechts 100,- de eigenaar worden van het bedrijfsmiddel uit het leasecontract.

Kort gezegd is leasen dus zeker aantrekkelijk. Is de investering voor u te overzien dan is het direct aanschaffen van apparatuur natuurlijk een aanrader omdat er eventuele vaste lasten voorkomen kunnen worden. De apparatuur is direct eigendom en u betaald geen administratiekosten / leasekosten. Toch is het ook dan niet verkeerd om het leasen te overwegen aangezien het ‘uitsmeren’ van kosten nooit verkeerd is. Daarbij kan het geld bijvoorbeeld geïnvesteerd worden in andere belangrijke zaken zoals marketing of personeel.

Wilt u na het lezen van dit artikel kijken wat het beste bij uw plannen past? Vraag een gratis en geheel vrijblijvend gesprek aan via ons contactformulier. Of nog sneller, doe een belletje!

Geen advies nodig en direct kijken naar ons online assortiment? Bezoek dan onze online shop via: www.4-horecashop.nl .

4-HORECA ONLINE

Meer lezen van onze activiteiten en projecten?

Door |2020-06-30T16:51:07+00:00februari 18th, 2020|Uncategorized|0 Reacties

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant